Mijn verhaal

Automatiseren en meer..

Toen ik in de zomer van 2012 op zoek was naar een nieuwe uitdaging, kwam ik een vacature voor ‘content manager’ bij Designtegels.nl tegen. Ondanks dat ik, als developer, geen zin had om content management te gaan doen, heb ik toch gesolliciteerd om eens te kijken ‘hoe de markt was’.

Het gesprek kreeg echter al snel een onverwachte wending, toen bleek dat Martijn (Directeur/Eigenaar van Designtegels) en ik een hoop gemeen hadden. Hij had nog een hoop ideeën voor het internet, maar geen technische kennis, daar beschikte ik dan weer over. Martijn besloot een aparte BV op te zetten, om in eerste instantie voor Designtegels een hoop dingen te realiseren en daarna aan allerlei wilde ideeën te werken, waardoor DotCommerce 31 juli 2012 het levenslicht zag.

In de twee jaar daarna was ik, als enige werknemer van DotCommerce, bezig met een hoop automatisering binnen Designtegels, wat begon met alleen het kassa en voorraad systeem, groeide al snel uit naar een complex systeem van koppelingen met leveranciers, rapportages en uiteindelijk zelfs het implementeren van een scansysteem in het magazijn, om de menselijke foutmarge te verkleinen.

Onze eerste Lightspeed klant

Ondertussen had Designtegels nog steeds geen content manager, waardoor de betreffende vacature nogmaals online werd gezet. Al snel kwam Fieke als geschikte kandidaat voorbij, waarna zij in maart 2013 parttime bij Designtegels aan de slag ging. Toen DotCommerce naar een klein kantoorpand om de hoek verhuisde (constant al dat lawaai van de heftruck uit het magazijn, was niet altijd even fijn), hebben Martijn en ik Fieke ervan overtuigd om ook één dag in de week voor DotCommerce te komen werken, om te helpen met project management (zodat ik kon developen) en haar grafische inzichten. Die ene dag werd al snel 3 dagen, waarna Fieke uiteindelijk volledig is overgestapt naar DotCommerce (en Designtegels alweer opzoek moest naar een content manager).

In september 2014 kwamen we voor het eerste in aanraking met Lightspeed (toen nog SEOshop), toen Martijn voor één van zijn andere bedrijven een webshop wilde. Ondanks dat ik geen fan was (“een SaaS platform is toch veel te gesloten, waarom kies je niet voor open source”), zijn we toch aan de gang gegaan en stond de shop binnen no-time. Voor het gemak hadden we ons ook maar aangemeld als “partner” (wie weet komt het ooit nog van pas). Ons tweede project met Lightspeed kwam pas in februari 2015, toen een partner manager van Lightspeed opeens belde en ons vertelde dat er een partij in de buurt was, die graag een partner in de buurt wilde hebben en wij de enige partner in de buurt waren.

Geen idee wat ons te wachten stond, kwam Delight Department een week later langs. Vanaf dat moment raakte alles in een stroom versnelling. Vanwege de dingen die we gebouwd hadden voor Delight Department werden er steeds meer project vanuit Lightspeed naar ons doorverwezen. Zoals je al kan raden, was er eigenlijk geen tijd meer voor eigen projecten.

Creativiteit, lunchpauzes en flipperkasten

Behalve het gebrek aan tijd, werd ook het gebrek aan ruimte een steeds groter probleem, want de een na de andere medewerker werd aangenomen en het aantal gelijktijdige projecten bleef maar toenemen. Na een lange zoektocht vonden we eindelijk onze ideale werkruimte, op de Prins Hendrikstraat 97 in Breda, waar wij in februari 2016 naartoe zijn verhuist, waardoor we verder van Designtegels (en Martijn) kwamen te zitten en de dagelijkse leiding nog meer bij mij en Fieke kwam te liggen.

Toen Martijn in maart 2016 aangaf open te staan, om DotCommerce door mij te laten overnemen, was de keuze snel gemaakt, wat uiteindelijk in juni 2016 is geformaliseerd.

Momenteel ben ik daardoor vooral bezig met het managen van het bedrijf en de projecten, met ondersteuning van Fieke. Dit betekend echter niet, dat ik mij geheel niet meer met de technische kant van zaken bezig hou, in tegendeel. Als er even een momentje van rust is binnen DotCommerce (hoe zeldzaam dat ook is), ben ik vaak zelf ook nog aan het knutselen. Daarnaast pak ik af en toe een aantal uurtjes minder slaap, om wat concepten uit te werken. Ondertussen is mijn mening over SaaS ook volledig veranderd, ik had nooit verwacht dat een SaaS oplossing zoveel rust kon brengen en ervoor kon zorgen dat je vooral bezig kon zijn waar je goed in bent, in plaats van je ook druk hoeven te maken over compatibiliteit, updates etc.

Technisch is alles mogelijk!

Ondertussen beleef ik de droom die ik als 13-jarige jongen al had en is mijn doel geworden om anderen te helpen hun droom te verwezelijken d.m.v. techniek en automatisering. Zoals veel developers je kunnen vertellen, is vaak alles technisch mogelijk. De sleutel is echter om de balans te vinden tussen techniek/automatisering en ‘the human factor’.

Heb jij technische hulp nodig om jou ultieme droom te bereiken? Aarzel niet en neem contact me ons op!

A dream doesn’t become reality through magic; it takes sweat, determination and hard work.” – Colin Powell

Tom Maaswinkel
Algemeen Directeur DotCommerce B.V.